Laga Arlas knäck till Julen

fredag 4 december 2009

Traditioner, på gott och ont?

Jag är traditionsbunden till viss del... Vissa saker vill man inte missa, som Kalle Anka t.ex... Men jag är inte så inbiten traditionist att det går ut över andra precis... Utan vissa traditioner kanske man får göra om lite för att passa alla... Justera dom lite då och då vart efter åren går... Så har det alltid varit hos mig sedan jag var liten...

En tradition skulle jag helst vilja bli av med, och det är tjafset med svärmor och svärfar om varför dom inte kan fira jul med oss någon gång ibland... Älsta pojken är 12 år nu, han vill såklart ha även farmor och farfar med på julafton... Mormor och morfar är ju alltid med... Men av hans 12 jular så har farmor och farfar varit med 1 på julafton och det var förra året då dom var hem några timmar för att sedan åka till Ubbes bror... För Ubbes bror och hans tjej anser att deras tradition med att svärföräldrarna är hos dom är viktigare än mina pojkar... Jag har gett på förslag att dom varannat år är hos oss och varannat år hos dom (så klart det året då pojkarnas kusin är hemma)... Men det förslag får bara ramaskri från min svägerska... Varför skulle Ubbes bror och brorsdotter vara viktigare än Ubbe och hans pojkar i detta fall?

Är det fler som har problem att få släkten att samsas under julen? Hur gör man för att tillgodose allas önskemål? Som det är nu så har dom julafton och vi får juldagen eller annandagen eller ibland dagen före jul beroende på hur svärmor jobbar... Kan vi inte turas om?

Jag har bjudit hem även Ubbes bror med familj, men dom skyller på att som inte får djurvakt och kan därför inte komma till oss... Men i år hade dom till och med funderat på att fira jul i stugan här i närheten av oss, för att svärmor och svärfar skulle slippa åka alla milen dit... Men det gick fortfarande inte att komma till oss där det finns både stjärterum och hjärterum...

Det är en plåga för mig och Ubbe att varje år se våra pojkars besvikna miner när farmor och farfar inte kommer till oss på julafton... Jag vill ju att julen skall vara en glädjens högtid... Försöker ju även få med mig Ubbe i julglädjen, men han har tappat den för många år sedan... Och det beror väl delvis på att han känner sig åtsidosatt av sina egna nära och kära denna familjens högtid... Även om jag försökt att kompensera det, så finns nog känslan där för honom...

SUCK SUCK SUCK

Många varma kramar Linda

3 kommentarer:

Metronyx sa...

Linda även om jag inte har det så illa lider jag med dig. Detta är tyvärr inte ovanligt. På något sätt förstår inte vissa människor att deras handlingar avslöjar deras känslor och ord är meningslösa. Jag kan ana att din svärmor får extra dåligt samvete när din svägerska vägrar ge efter. Dina svärföräldrar är förmodligen konflikträdda.

Jul hos Mattssons sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jul hos Mattssons sa...

Matrinyx: Tack för dina ord... Ja, dom är konflikträdda mina svärföräldrar... Så den som gnäller mest är ju den som får uppmärksamheten...

Men jag fick i fredags kväll besked om att svärisarna faktiskt valt att fira julen hemma hos oss, och bara hemma hos oss i år... Vet inte vad som gjort att dom valt oss för en gångs skull, men mina pojkar är överlyckliga och mina man med (fast han försöker att inte visa det allt för öppet ;-) )... Och jag myser såklart, för nu får ju mina barn det dom önskar sig...